Abstract | Za svaki dizajn je vrlo bitno da idejno riješenje bude točno i precizno prenešeno u gotov proizvod, te da određeni uvijeti ne ometaju doživljaj istoga. Boja je jedan od osnovnih elemenata dizajna. U grafičkom dizajnu, uz simbol i riječi određenog proizvoda, te ilustraciju jednako je bitna i boja koja će upotpuniti proizvod. Kvalitetu reprodukcije tiskanih grafičkih proizvoda smanjuje pojava metamerizma, koja je uvjetovana različitim fizikalnim pojavama, ali i individualnim doživljajem boja ljudskog oka. To je pojava kod koje dvije različite boje pod određenim uvjetima promatranja, primjerice različitim izvorom osvjetljenja, možemo doživjeti kao dvije iste boje. Zamislite, na primjer, da vaš plakat kao gotov proizvod s željenim bojama u tiskari, pod umjetnim izvorom svjetla, izgleda točno onako kako ste zamislili i jednako idejnom riješenju, međutim kad se postavi na predviđeno mjesto, pod dnevno osvjetljenje, boje izgledaju drugačije od željenih. Time možemo izazvati kontra efekt i od reklame napraviti antireklamu jer je psihologija boja bitna za uspješan marketing. Do nepoželjne pojave može doći na bilo kojem tiskanom grafičkom proizvodu i zato je svakom grafičkom dizajneru bitno da raspolaže znanjem o tome, kako bi unaprijed mogao spriječiti neuspješne projekte i nezadovoljne klijente. U ovom radu proučena je problematika pojave metamerizma na višebojnim otiscima na kojima je prevladavao dominantni ton žute boje, a koja je uvjetovana promjenom promatrača i izvora osvjetljenja D50, D75, LED i dnevnog svijetla. Ispitivanje je provedeno na nekoliko desetaka ispitanika kako bi dobili što bolje i preciznije rezultate, a cijeli rad je popraćen slikama i tablicama, te formulama za kolorimetrijske vrijednosti i izračun metamerizma. Kvalitativne evaluacije pojave metamerizma objašnjene su pomoću MacAdamsovih elipsoida u trodimenzionalnom CIE L*a*b* sustavu.
Ovim radom istražena je i opisana metoda kojom se može ustanoviti količina pojave metamerizma kod digitalnih tehnika tiska, inkjeta i elektrofotografije. Istraživanjem u ovome radu dokazali su se principi ustanovljavanja metamerizma koji su primjenjivi i u ostalim tehnikama tiska. Istraživanjima je dokazano da je suvremenim znanstvenim metodama uz pomoć kolorimetrije i matematičkog proračuna i konstrukcije MacAdamsovih elipsoida moguće ustanoviti pojavu metamerizma ne samo
na čistim definiranim bojama, već na višebojnim i višetonskim otiscima, što predstavlja preduvjet za istraživanja kojima će se u budućnosti moći i valorizirati metamerizam kod većeg broja dominantnih tonova, odnosno prilikom definiranja kvalitete tiska, moći će se postići veća kvaliteta finalnog proizvoda. A svaki dizajner će moći garantirati svom klijentu da će njegov proizvod ostati nepromjenjen, odnosno da će publika, to jest promatrač, jednako doživjeti boju neovisno o izvoru osvjetljenja i vanjskom podražaju. Upravo je i cilj rada skrenuti dizajnerima pažnju na bitnu pojavu metamerizma, te pomoću McAdamsovih elipsoida pokazati na koji način mogu doći do spoznaje o zastupljenosti te pojave ovisno o određenoj boji, tehnici tiska i uvjetima promatranja, pa čak i samog promatrača, kako bi mogli predvidjeti i sprječiti neželjeni efekt, te unaprijed uvidjeti koliko je bitno prilagoditi svoj dizajn, odabir i kompoziciju boja samoj svrsi tog grafičkog proizvoda. Pripaziti kako i pod kojim uvjetima će predstavljati i izlagati svoje radove kako bi određena boja postigla željeni marketinški efekt. Odnosno, kako bi se njihov rad istaknuo u moru proizvoda i reklamnih poruka, te prepoznatljive boje i proizvodi i ostali prepoznatljivi.
|