Abstract | Obzirom na vremensko doba u kojem ţivimo, usredotočenost na razvoj tehnologije,
zadovoljavanje ljudskih potreba i resursa uzeli su svoj danak.Samim time priroda i
njezina dobrobit odlaze u drugi plan. Naţalost, danas smo okruţeni brojnim ekološkim
problemima za koje se ne nalaze odgovarajuća rješenja ili se ista zanemaruju čiji je
rezultat još veći razvitak i rasprostranjenost problema. Između ostalog glavni uzrok
takvoga stanja je i čovjekovo nepravilno ponašanje i djelovanje. Iz tog razloga vrlo je
vaţno potaknuti i oblikovati pravilan stav prema prirodi u što ranijoj ţivotnoj dobi. S
time se podrazumijeva da bi ekološki odgoj i poticanje ekološke svijest trebao započeti
već u vrtićkoj dobi kako bi se ono moglo nastaviti razvijati i u kasnijem razdoblju
ţivota. Zajednica koja se stvara u dječjem vrtiću, omogućuje djetetu razvoj iskustva,
stjecanje vještina, novih spoznaja i svijesti o svemu što ga okruţuje. Zato je vaţno
djetetu postaviti uzor ponašanja na koje će ono odgovoriti, te ga potom usvojiti. U ovom
završnom radu govorit će se s kakvim se novim znanjima i spoznajama djeca u ovoj
ţivotnoj dobi susreću, te kako se s njima suočavaju. Djeca u vrtiću kroz istraţivačke
aktivnosti, projekte i radionice, stječu razumijevanje za probleme i spremni su
samostalno otkriti ili riješiti zadatak. Na taj se način, kroz ekološke akivnosti, u ovom
slučaju podiţe svijest djece za prirodu u predškolskoj dobi. Također je vrlo vaţno
poticati djecu na razmišljanje i postavljanje pitanja, te im pruţiti pravilne odgovore na
ista. Uzevši u obzir sve navedeno, istraţit će se koji su najbolji načini za suočavanje
djece predškolske dobi s konkretnim ekološkim problemima, koliko su ih spremna
razumijeti, kako ih rješavaju, te kakvi su njihovi stavovi prema prirodi i svemu što nas
okruţuje. Na temelju istog istraţivanja u suradnji s dječjim vrtićem, putem vizualnog
medija namjenjenog djeci prikazat će se ekološki problemi podmorja za koje su
pokazala najveći interes. Djeci će se omogućiti upoznavanje s problemom na kreativan
način, mogućnost za vlastito kreativno izraţavanje, te razvoj emocionalne inteligencije i
ekološke svijesti kroz interakciju s takvim medijem. |
Abstract (english) | Considering the age we live in, our focus on technology development, satisfying human
needs and resources have taken their toll. Thereby, nature and its well-being are put
aside. Unfortunately, today we are surrounded by numerous environmental problems for
which there are no suitable solutions or the same are being neglected, resulting in even
greater development and prevalence of problems. Among other things, the main cause
of this condition is mans misbehavior and actions. For this reason, it is very important to
encourage and shape the right attitude towards nature at an early age. This implies that
ecological education and encouraging ecological awareness should start already in
kindergarten so that it can continue to develop in later life. Community that is created in
kindergarten enables the child to develop experiences, acquire skills, new insights and
awareness of everything that surrounds him. That is why it is important to set a pattern
of behavior for the child to respond to and then adopt to it. This final paper will discuss
what new knowledge and insights children encounter at this age, and how they cope
with them. Kindergarten children, through research activities, projects and workshops,
are gaining an understanding of the issues and are willing to independently discover or
solve a task. Through environmental activities, in this case, awareness of children for
nature in preschool age is raising. It is also very important to encourage children to
think and ask questions, and to provide them with the correct answers. Considering all
of the above, it will be examined what are the best ways to confront preschool children
with specific environmental problems, how much they are prepared to understand them
and how do they solve them, also what are their opinions of nature and everything that
surrounds us. Based on the same research in conjunction with kindergarten,
environmental problems of the sea, for which they have shown the greatest interest will
be presented through visual media. In that way, children will be able to become familiar
with the problem in a creative way, to express themselves creatively, and to develop
emotional intelligence and environmental awareness through interaction with such a
medium. |