Sažetak | Ovaj završni rad glavne karakteristike ljudske percepcije, ustanovljene u polju
psihologije (a naročito od strane Gestalt škole) primjenjuje u poljima fotografije.
U prvom dijelu rada objasnit će se ono osnovno o percepciji, navesti neke važne
napomene koje će kasniji sadržaja rada učiniti jasnijim. Nakon toga posvetit će se
konkretno ljudskom oku, svjetlosti u kontekstu elektromagnetskog spektra, bojama i
njihovim osnovnim podjelama i procesu vida u kontekstu anatomije ljudskog oka.
U drugom dijelu rada razmotrit će se pristup percepciji po Gestalt školi psihologije.
Navest će se i pojedinačno razraditi tri glavna geštaltistička principa perceptualne
organizacije – princip figura-pozadina, princip grupiranja i Prägnanz princip. Nadalje,
još uvijek na tragu percepcije, navest će se monokularni znakovi dubine, odnosno
''trikovi'' po kojima procjenjujemo dubinu na vizualnoj sceni – uloga akomodacije očne
leće, utjecaj sjene predmeta, preklapanje objekata, poznatost veličine i relativna veličina
između dva objekta, gradijent teksture, atmosferska i linearna perspektiva
U trećem dijelu rada i nakon svega definiranog odlazi se u perceptivne stupice, odnosno,
navest će se nekoliko primjera perceptivnih varki - Ponzo varka, Muller-Lyreova varka,
varke figure i pozadine, veličine i dužine, dubine i udaljenosti, dvosmislene i obrnute
slike, nemoguće figure.
Prelaskom s optičkih iluzija u četvrti i posljednji dio rada, za početak će se navesti par
primjera iluzija u fotografiji, a nakon njih će se sada već utvrđene geštaltističke pristupe
percepciji, kao i percepciju dubine, pokušati pronaći, analizirati i povezati unutar polja
fotografije. |