Title Objektivizacija vizualne prihvatljivosti degradacije originala fotografske slike
Title (english) Objectification of the original photographic image degradation visual acceptability
Author Petra Ptiček
Mentor Miroslav Mikota (mentor)
Committee member Klaudio Pap (član povjerenstva)
Committee member Nikola Mrvac (član povjerenstva)
Committee member Mario Periša (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Graphic Arts Zagreb
Defense date and country 2021-9-10, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline TECHNICAL SCIENCES Graphic Technology
Universal decimal classification (UDC ) 655 - Graphic industries. Printing. Publishing. Book trade
Abstract Fotografska slika je najčešći medij prenošenja informacija dvodimenzionalnom statičnom
slikom. Kako bi se osigurao odabir fotografskih slika koje prenose željene informacije,
potrebno je osigurati objektivizaciju njihove vizualne prihvatljivosti. Odabir fotografskih slika
koje prenose određene informacije, bez obzira ostvaruje li se ta slika kao samostalan medij ili
kroz druge, medije, tiskane ili elektronske, primarno se temelji na vizualnim procjenama.
Informacije koje prenosi fotografska slika određene su njezinom semantikom koja je
definirana tehničkim i sintaktičkim aspektima. U disertaciji se provode istraživanja vizualnim
uspoređivanjem kreiranih originala i obradom degradiranih originala fotografskih slika te
mjernim određivanjem ukupne promjene boja, svjetline, kromatičnosti, dinamičkog raspona,
vrijednosti histograma, sposobnosti razdvajanja linija i faktora sličnosti kao pokazatelja
njihovih deskriptivnih karakteristika. Istraživanja upućuju na mogućnost definiranja granica
prihvatljivosti promjena pojedinih tehničkih i sintaktičkih vrijednosti fotografske slike uz
zadržavanje informacija koje prenosi, kao i mogućnost upravljanja pojedinim parametrima
digitalnog zapisa fotografske slike sa svrhom mijenjanja informacije koja se prenosi uz
zadržavanje ikoničkog karaktera konkretne fotografske slike odnosno prihvaćanja te slike kao
realnog zapisa. U području promjena plavog, zelenog i crvenog kanala digitalnog zapisa
fotografske slike u granicama zadržavanja ikoničkog karaktera, istraživanje dokazuje
povezanost mjernih karakteristika boja fotografske slike i percepcije fotografske slike, ali i
povezanost granica prihvatljivosti promjena vrijednosti kanala zapisa i motiva fotografske
slike. Provedena istraživanja povezuju percepciju, odnosno vizualnu procjenu, fotografske
slike s vrijednostima promijene dinamičkog raspona, ekspozicije, tonskih vrijednosti, ukupne
promijene boja ∆Eₒₒ, svjetline i sposobnosti razdvajanja linija kao parametara objektivne
procjene promjena definiranih fotografskih slika u odnosu na originalnu fotografsku sliku, te
ukazuju na povezanost navedenih mjernih karakteristika fotografske slike, faktora sličnosti te
vizualnih ekspertnih i procjena šire skupine konzumenata. Potvrđuju mogućnost
objektivizacije procjene degradacije originala fotografske slike, odnosno prihvatljivosti te
degradacije, a da degradirana fotografska slika zadržava ikoničnost u odnosu na originalnu
fotografsku sliku.
Abstract (english) The photographic image is the most common medium of two-dimensional static image
information transfer. In order to ensure the selection of those photographic images that
transmit the preferred information it is necessary to determine the objectiveness of their visual
appropriateness.
The choice of photographic images, regardless of whether they are realised as an individual
medium or through other media, print or electronic, is primarily based on visual assessment.
In order to ensure the selection of those photographic images that transmit the exact preferred
information it is necessary to determine the objectiveness and repeatability of their choice.
The information that is transferred by a photographic image is determined by its technical and
syntactical aspects.
Previous research has shown the possibility of objective representation of individual technical
and syntactical characteristics of photographic images, and with that the semantics and
transfer of information. In this dissertation research is conducted by visual comparison of
created originals and editing of degraded originals of photographic images and by measuring
to determine the total change in colour, light, chromatics, dynamic range, histogram values,
line separation ability and similarity factor as indicators of their descriptive characteristics.
Research indicates that there is a possibility to define the limit of acceptability of change in
individual technical and syntactical values of a photographic image with keeping the
transferred information, as well as the possibility of manipulating the individual parameters of
a digital record of a photographic image with the purpose of changing the transferred
information with keeping the iconic character of the photographic image, i.e., accepting the
image as a real record.
In the area of changes to the blue, green and red channels of the photographic image’s digital
record within the limits of keeping the iconic character, research has proved a connection of
the colour metrics of the photographic image and the perception of the photographic image,
but also the connection of the limits of acceptability of the changes in the values of the record
channel and the motif of the photographic image.
The conducted research connects perception, i.e., visual assessment, of the photographic
image with the values of the change in the dynamic range, exposition, tonal values, total
change in colour ∆Eₒₒ, lightness and line separation ability as the parameters of objectiveassessment of changes in the defined photographic images in relation to the original
photographic image and indicate that there is a connection between the listed metrics of a
photographic image, the similarity factor and expert visual and assessment of a wider group
of consumers. It confirms the possibility of objectiveness of the evaluation of the degradation
of the original of a photographic image, i.e., of the acceptability of this degradation, while the
degraded photographic image remains iconic in relation to the original photographic image
Keywords
fotografska slika
degradacija originala
prihvatljivost degradacije
vizualna
procjena
mjerne karakteristike fotografske slike
Keywords (english)
objectification
degradation
visual assessment
line separation ability
syntax
semantics
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:216:496727
Study programme Title: Graphic engineering and graphic product design Course: Graphic technology Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti u području tehničkih znanosti (doktor/doktorica znanosti u području tehničkih znanosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2024-04-24 21:56:07